آموزش تکنیک های نقاشی


در نقاشی آبرنگ، قلم موهای نایلونی مناسب هستند زیرا هم ارزانند و هم از نظر کیفیت با قلم موهای موی سمور برابری می کنند. پس از فراهم کردن ابزار کار نقاشی، باید دانش استفاده از تکنیک های آبرنگ را کسب کنیم. سه تکنیک شناخته شده برای نقاشی آبرنگ وجود دارد و از دیگر روش ها به نام تکنیک خلاقه نام می بریم. نخست تکنیک «خیس در خیس». در روش خیس در خیس، کاغذ و قلم مو هر دو مرطوب هستند. در این روش آب و ذرات رنگ، توسط قوه جاذبه زمین از قلم مو به سوی کاغذ جریان می یابد. رنگ بدون کنترل در داخل آب روی کاغذ جاری می شود و شکل های اعجاب انگیزی ایجاد می کند. روش دوم «خشک روی خیس» نام دارد. برخلاف تکنیک خیس روی خیس که نتایج غیر قابل پیش بینی را به بار می آورد و تا حدی غیر قابل کنترل است، خشک روی خیس روشی قابل کنترل است. وقتی که قلم موی نمدار (نه خیس) به رنگی قوی (تقریبا به سفتی خمیر دندان) آغشته شده باشد با کاغذ تماس حاصل نماید، آب روی کاغذ جذب قلم مو می شود و رنگ از قلم مو به سوی کاغذ می رود. چون قلم موی نمدار در ضمن جذب آب کاغذ، مقداری رنگ در روی آن بجا می گذارد، این رنگ نمی تواند همانند زمانی که قلم مو آبدار است روی کاغذ روان شود و به همین جهت کنترل می شود. البته نباید از روش خیس روی خشک هم غافل شویم در این روش قلم موی خیس بر روی کاغذ خشک طرح مورد نظر نقاش را رسم می کند. در تکنیک هایی که در ادامه ذکر می شود از مواد دیگری برای دست یافتن به بافت و زمینه های متنوع بهره خواهیم گرفت. «تکنیک استفاده از نمک» از روش های مرسوم است.
اشیاء همواره یکی از این سه نوع بافت را دارا هستند. سخت (صاف)، زبر و نرم. در استفاده از بافت نمک ابتدا طرح مورد نظر را با مداد بر روی کاغذ منتقل می کنیم سپس آن قسمت هایی که می خواهیم بافت را در آن ایجاد کنیم خیس می کنیم. در واقع در اینجا از روش خیس در خیس که در قبل توضیح داده شد استفاده می کنیم. بعد از این کار در زمانی که کاغذ در حال خشک شدن است چند دانه نمک روی آن می پاشیم. با اضافه کردن رنگ به کاغذ مرطوب در اطراف دانه های نمک بافت زیبایی به وجود می آید. در انتها با خشک شدن اثر دانه های نمک جدا شده و تنها بافت زیبای آن باقی می مانند. از این تکنیک می توان برای بهتر نشان دادن بافت برگ های درختان، بافت زبر چوب و نیز هوای برفی استفاده کرد. «استفاده از پلاستیک مچاله شده» تکنیک دیگری است که بافت های اتفاقی جالبی را به وجود می آورد. در این روش پلاستیک یا کیسه فریزر را به رنگ آغشته کرده و آن را بر روی کاغذ خشک قرار می دهیم. چین و چروک کیسه پلاستیک و غلظت متفاوت رنگ بر روی کیسه سبب می شود که بافت های بسیار زیبایی حاصل گردد. «استفاده از انواع متریال های پوشاننده آبرنگ» دیگر تکنیک خلاقه در نقاشی آبرنگ است. گاهی اوقات نیاز است که قسمت هایی از طرح نقاشی بدون رنگ باقی بماند و بقیه سطح کاغذ رنگ آمیزی شود. برای انجام این کار نیاز به مواد پوشاننده نظیر چسب نواری و چسب میسکت است. برای پوشاندن لبه های صاف، یا کشیدن خط افق، یا لبه های دارای زاویه می توان از چسب نواری استفاده کرد. به این ترتیب که پس از انتقال طرح بر روی کاغذ مخصوص آبرنگ قبل از شروع به رنگ آمیزی ابتدا قسمت هایی که نمی خواهیم رنگ آمیزی شود را با چسب می پوشانیم و در ادامه به رنگ آمیزی طرح می پردازیم بعد از اتمام رنگ آمیزی چسب را از روی کاغذ بر می داریم. «خراشیدن کاغذ» نیز از تکنیک های محبوب آبرنگ در نزد هنرمندان نقاش است. تا زمانی که کاغذ آبرنگ مرطوب است به راحتی می توان سطح آن را با یک شیء نوک تیز خراش داد. خراشیدن کاغذ باعث پاره شدن سطح نرم آن می شود.
قسمت پاره شده آبرنگ را زودتر از قسمت های سالم کاغذ جذب می کند و در نتیجه رنگ دانه های بیشتری در این قسمت جمع خواهد شد و بعد از خشک شدن قسمت آسیب دیده تیره تر خواهد شد. برای خراشیدن کاغذ، از هر شیء نوک تیزی مثلا انتهای دسته قلم مو، نوک کاردک نقاشی و یا حتی ناخن می توان استفاده کرد. همنشینی «اسفنج و آبرنگ» درکنار هم به ایجاد بافت های متنوعی می انجامد که در نوع خود بی نظیراست. در این روش پیش از شروع کار با اسفنج، کاغذ را خوب مرطوب کرده تا رنگ را بهتر جذب و روی کاغذ منتقل کند. ابتدا رنگ را که بهتر است تیره باشد تا بافت اسفنج را به خوبی نمایان کند روی یک شیء کاملاً مسطح، مانند یک بشقاب یا یک قطعه شیشه گذاشته، سپس اسفنج را به خوبی آغشته به رنگ کنید و آن را به آرامی روی یک کاغذ خشک و تمیز فشار دهید. با وارد آوردن چندین ضربه نزدیک به هم بافتی زیبا پدید خواهد آمد. از دیگر نکات نقاشی آبرنگ استفاده از رنگ سفید است. معمولاً در یک جعبه آبرنگ از رنگ سفید خبری نیست. نقاشی با رنگ سفید در آبرنگ باعث از بین رفتن طبیعت رنگ، یعنی شفافیت آن می شود. معمولاً هدف استفاده از رنگ سفید به همراه آبرنگ، ملایم کردن رنگ هاست. برای این منظور می توان رنگ سفید را با رنگ مورد نظر ترکیب کرد و یا ابتدا با رنگ دلخواه روی کاغذ نقاشی کرد و بعد از خشک شدن یک لایه از رنگ سفید روی آن افزود. نقاشی آبرنگ، در طول تاریخ هنر همواره مورد نظر و علاقه نقاشان بسیاری بوده است. بسیاری از اساتید نقاشی به جهت خاصیت شفافیت رنگ های حلال در آب و نیز حضور آب به عنوان یکی از ارکان اصلی نقاشی از این تکنیک برای خلق آثارشان بهره گرفته اند. کنترل رنگ و آب بر روی سطح کاغذ حوصله و صبر بسیاری را می طلبد که البته زیبایی آثار خلق شده به وسیله آبرنگ ارزش این حوصله و صبر را به هنرمند اثبات می کند.
تکنیک های آبرنگ کار مهندس دریانی

 

تعریف خیس و خشک:

 قلموی خیس قلمویی است که رنگ را همراه با آب زیاد دارد.

قلموی خشک قلمویی است که رنگ را همراه با آب کم دارد.

کاغذ خیس کاغذی است که مرطوب شده است.

کاغذ خشک کاغذی است که مرطوب نیست.

۱. خیس در خیس: روشی است که از قلموی خیس جهت قرار دادن رنگ روی کاغذ خیس استفاده می شود. از این روش جهت ایجاد لبه های نرم مانند ابرها و ... استفاده می شود. 

۲. خیس در خشک: روشی است که از قلموی خیس جهت قرار دادن رنگ روی کاغذ خشک استفاده می شود. از این روش جهت ایجاد لبه های تیز مانند اشکال در زمینه استفاده می شود. 

 ۳.خشک در خیس: روشی است که از قلموی خشک جهت قرار دادن رنگ روی کاغذ خیس استفاده می شود. از این روش جهت ایجاد عناصر پس زمینه مانند کوه و درخت استفاده می شود. 

 ۴. خشک در خشک: روشی است که از قلموی خشک جهت قرار دادن رنگ روی کاغذ خشک استفاده می شود.  از این روش جهت ترسیم جرئیات استفاده می شو

 تکنیک مداد شمعی و آکریلیک در نقاشی

این تکنیک بر پایه ی ویژگی ناسازگاری روغن و آب به وجود آمده است . درست همانند چسب نواری کاغذی یا روزنامه چسبانده شده بر روی سطح بخشهایی از نقاشی که اجازه نمی دهد رنگ بر روی این قسمت های سطح نقاشی مالیده شده یا نفوذ کند مداد شمعی یا شمع هم تقریباً چنین خاصیتی دارد اما تأثیرات به وجود آمده از آن کاملاً متفاوت است .
انجام این روش بسیار آسان است : با یک شمع یا هر نوع مداد شمعی روغنی بی رنگ دیگری در مناطق مورد نظر کاغذ خطوطی می کشیم و سپس بر روی این خطوط یک لایه رنگ آکریلیک رقیق شده با آب می مالیم .
رنگ بر روی منطقه ی با شمع خط خطی شده سر می خورد و جذب کاغذ می شود و در نتیجه یک منطقه ی لکه لکه ای سفید و رنگی بوجود می آید .
نقاشانِ آبرنگ کار اغلب از این تکنیک برای نقاشی ابرها ، امواج عظیم و موج های کوچک آب یا بافت روی صخره ها و دیوارهای سنگی استفاده می کنند اما امکان استفاده از این روش ها برای دیگر طرح ها و نقاشی ها هم وجود دارد و به ویژه برای دیگر آثار نقاشی ترکیبی چون آکریلیک و جوهر هم بسیار مناسب است .
شما مجبور نیستید که در این روش فقط خود را محدود به استفاده از مداد شمعی سفید یا شمع سفید و بی رنگ کنید بلکه می توانید از مداد شمعی های رنگی نیز استفاده کنید یا اینکه از مداد شمعی های روغنی تر جدید که برای این روش بسیار مناسب تر هستند استفاده کنید و طرح مورد نظر خود را با مداد شمعی های رنگی مختلف و نه تک رنگ در زیر کار بکشید سپس بر روی آن یک رنگ متضاد یا رنگی همرنگ ولی پررنگ تر بزنید . شما همچنین می توانید در ابتدا از روشهای لایه کاری رنگ یا روش خط و نقش خراشی بر روی مداد شمعی مالیده شده بر روی سطح بوم یا کاغذ استفاده کنید و سپس یک لایه رنگ بر روی این خطوط و طرح های شمعی بمالید .
اگر می خواهید از این روش در نقاشی خود استفاده کنید بر روی یک کاغذ خشن و ناصاف همانند مقوای مخصوص آبرنگ کار کنید چرا که در غیر این صورت ممکن است سطح کار شما خراب شود . به خاطر داشته باشید که باید رنگ شما به قدر کافی رقیق باشد و نباید خیلی مات باشد چرا که ممکن است سطح روی خطوط شمعی را کاملا بپوشاند پس بهتر است از رنگ های شفاف استفاده کنیدسطح کاغذ مخصوص آبرنگ در این جا توسط لایه ی نازکی از بتونه ی گچی با رنگ ملایم پوشیده شده است که این لایه آستر سطحی با بافت های بسیار نامحسوس به وجود آورده و براقیت و روشنی کاغذ سفید را هم کمتر می کند .
ابتدا یک طرح کم رنگ مدادی روی صفحه به عنوان راهنما کشیده شده است و سپس ، شمع بر روی قسمت هایی از این طرح قلم کشیده می شود .

رنگ آکریلیک رقیق شده با آب بر روی شمع سر می خورد . رنگ غلیظ برای این روش چندان مناسب نیست چرا که لایه پلاستیکی و خشن تشکیل شده از رنگ آکریلیک مات بر روی شمع می تواند به طور کامل موم را بپوشاند و اثر لکه لکه ای مورد نظر تشکیل نشود .
پس از خشک شدن لایه ی ابتدایی رنگ باز با استفاده از سر تیز شمع خطوطی بر روی طرح قلم می کشیم . زمینه ی رنگی به نقاشی کمک می کند که بهتر ببینید بر روی کدام قسمتها با مداد شمعی خط می کشید چرا که بر روی کاغذ یا زمینه ی سفید درست متوجه نمی شوید که به کدام قسمتها اگر مداد شمعی سفید مالیده شده یا مالیده نشده است .این دفعه مالیدن مجدد لایه رنگ دیگر روی لایه شمعی دوم و سر خوردن رنگ موجب ایجاد نوعی بافت با دانه های ریز ریز ، حباب ها و لکه های کوچک می شود و رنگ در قسمتهایی که سطح زیر آن شمعی نشده است کامل می نشیند .به منظور ایجاد یک کار دقیق و تمیز با خطوط مشخص از نوک چاقو برای خراشیدن و برداشتن لکه های کوچک رنگی به جای مانده بر روی خطوط مداد شمعی استفاده می کنیم . نقاش برای این که بتواند به این قسمت از تصویر دسترسی بهتری پیدا کند تابلو را به سمت خود برگردانده است .در این جا یک مداد شمعی روغنی بی رنگ و کمی براق را برای قسمت هایی از برگ دلمه ها می کشیم تا برگ کلم ها واضح ، برجسته و تازه تر به نظر رسد . همچنین از این مداد روغنی برای براق و برجسته تر جلوه دادن قسمت مرکز کلم ها استفاده می کنیم.
در پایان کار از روغنی سبز رنگ استفاده می کنیم و کمی رنگ و لعاب به قسمتهای ساقه کلمها اضافه می کنیم . شما همچنین می توانید از پاستل روغنی در زیر رنگ نیز استفاده کنید اما تأثیر مورد نظر بدست آمده از پاستل روغنی کمتر از مداد شمعی است و به علاوه خاصیت مقاومت مداد شمعی در برابر نفوذ رنگ آبی و رقیق بیشتر از پاستل روغنی است .
 تصویر نقاشی کامل شده پایانی یک اثر زنده و زیبا از تلفیق بافت ها و نقش ها را ارائه داده است . مداد روغنی بی رنگی که در پایان بر روی کلم ها و بشقاب آن مورد استفاده قرار گرفته است کیفیت رنگ ظاهر تصویر را به میزان زیادی افزایش داده است.

نقاشی آبرنگ سابقه‌ای کهن دارد و ردپای آن به نقاشی‌های درون غار اروپای پله لیتیک و نگارنوشت‌های مصریان قدیم می‌رسد. اما خصوصا در اروپای سده‌های میانه، تاریخ بهره گیری این رنگ ماده از رنسانس شروع می‌شود و هنوز ادامه دارد.
نقاش آلمانی، آلبرشت دورر (۱۴۷۱-۱۵۲۸) که آبرنگ‌های زیبایی از گیاهان، حیات وحش و مناظر نقاشی کرده‌است، به عنوان یکی از اولین توسعه دهندگان این رنگ ماده شناخته می‌شود. یک مکتب مهم نقاشی با آبرنگ در آلمان به‌وسیله هانس بول (۱۵۳۴-۱۵۹۳) به عنوان بخشی از رنسانس دورر، رهبری می‌شد.
جدای از شروع اولیه، آبرنگ بصورت فراگیر توسط نقاشان باروک و برای تهیه پیش طرح، کپیه‌ها و طراحی‌های بزرگ بکار برده می‌شد. در میان کاربران نخستین این رنگ ماده، وان دایک (در دوران اقامت در انگلستان)، کلود لورین، جیووانی بنه دتو کاستیلیونه، و بسیاری هنرمندان هلندی و فلمینگی قراردارند. به هر حال تصویرگری گیاهان و حیات وحش قدیمی‌ترین و مهم‌ترین سنت در نقاشی آبرنگ هستند. نقاشی از گیاهان در دوران رنسانس محبوب شد. چه برای تولید باسمه‌های چوبی تصاویر کتاب‌ها و چه به عنوان طراحی‌های جوهری روی کاغذ. نقاشان گیاهان همواره در میان ستوده‌ترین هنرمندان آبرنگ بوده‌اند، امروزه نیز ابرنگ (به جهت قابلیت بی همتای خود در نمایش رنگهای ایده آل و دقیق) برای تصویرسازی‌های علمی و انتشارات موزه‌ها بکار می‌رود. تصویرسازی از حیات وحش در قرن نوزدهم با هنرمندانی چون جان جیمز آودوبون به اوج خود رسید، و امروز بسیاری از راهنماهای طبیعت گرایانه با آبرنگ مصور می‌شوند.

در نقاشی آبرنگ قلم مو را همواره پر بکاربرید. قلم مو خشک سرعت عمل را از شما می گیرد....

وسایل مورد نیاز:

کلیپ بورد، روبک sqeegee ، اسفنج، چسب میس کیت، پالت آبرنگ،مقوا

Cold pressed paperکاغذ سرد افشرد آبرنگ (معمولاً دست ساز است) ، دارای انواع بافت متوسط تا زبر.

 Hot pressed paperکاغذ گرم افشرد آبرنگ نوعی کاغذ پرس شده با بافت نرم.

تکنیک های مداد شمعی و اتو

ابزار و متریال

مقوا ( بافت دار یا گلاسه)، پارچه و اتو، آبرنگ، اکولین یا اکریلیک

چاپ باتیک (Batik)نخست طرحتان را با مداد شمعی روی کاغذ بکشید و رنگ آمیزی کنید، سپس آن را روی پارچه بگذارید ( قسمت نقاشی شده روی پارچه قرار بگیرد) و از پشت با اتوی داغ بر پارچه منتقل کنید. گرمای اتو رنگ ها را ثابت می کند.در تکنیکی دیگر مداد شمعی را بتراشید و براده های آن را در سطوح مختلف طراحی بریزید ، کاغذ دیگری بر روی آن قرار دهید، از پشت با اتوی داغ اتو کنید، ذرات مداد شمعی فرار خواهند کرد، در این تکنیک می توانید ازترکیب آبرنگ و مداد شمعی استفاده کنید.

 

Rag paperاز سلولز تهیه شده از خمیر پارچه های گیاهی ساخته می شود.کاغذهای دست ساز ژاپنی:

Japanese paperکاغذی است محکم از الیاف نامنظم برنج تشکیل می شود، بسیار زیباست و برای چاپ دستی و تهیه کارت تبریک مناسب است.

Okawaraکاغذ شیری رنگ، بافتی شبیه به پارچه دارد. بسیار دلنواز است و رنگ را خیلی زود جذب می کند.

Kitakataکاغذی است نرم و نازک.کیتاکاتا هم شیری رنگ است و قدرت جذب بالایی دارد و رنگ رابه سرعت جذب می کند.

Sumi-eبافت بسیار دلنشین و دوست داشتنی دارد، با ضخامت و رنگ های گوناگونی تولید می شود و رنگ را به خوبی جذب می کند.من این چهار نوع کاغذ ژاپنی را ترجیح می دهم. کاغذهای دست ساز حس خوبی به آدم می دهند.

Tyoنوعی کاغذ سفید رنگ یک طرف آن بافتی نرم دارد و طرف دیگرش دارای سطحی یکدست و صاف است.

Musaیک نوع کاغذ سفید نازک با سطحی محکم به رنگ سفید متمایل به آبی که یک طرف آن کمی زبر است.

Yokیک نوع کاغذ ژاپنی دارای سطحی نرم و مقاوم،به رنگ سفید متمایل به آبی. این کاغذ نازک است و در هنگام کار با آبرنگ کمی تاب بر می دارد.

 توضیح

نقاشی روی کاغذهای درشت بافت حالت ویژه محو شدگی آبرنگ را بهتر نشان می دهند.کاغذهایی که بافت ریز دارند برای ابلوستراسیون و تابلوهای ظریف و پر کار مناسب است.شما می توانید از مقوا های رایج کانسون و فابریانو... نیز استفاده کنید.قلم مو با موی موی سمور، قلم موی گرد شماره 6، 8، 12. قلم موی تخت شماره 14- 16 ...

روش کار

تمرین با آبرنگ:

کاغذ آبرنگ را روی تخته بچسبانید. در ابتدا با قلم موی آغشته به رنگ سایه روشن را تمرین کنید، سطح کاغذ را مرطوب کنید و با قلم رنگ را روی آن سطح هدایت کنید.، رنگ را شدت دهید و از آن بکاهید. حرکت قلم مو را یک دفعه قطع کنید تا حالتی نقطع به وجود بیاید. تلفیق تکنیک های خیس در خیس و خشک فضاهای زیبایی ایجاد می کنند.

توضیحات

برگه آبرنگ را برایچند دقیقه در آب سرد خیس کنید. بدین ترتیب فیبرهای تشکیل‌ دهنده کاغذ اجازه گسترش می یابند. سپس آن را بیرون آورده و به آرامی بتکانید تا آب‌های اضافی‌اش بچکد؛آن را از گیره ای بیاویزید. سپس آن را روی تخته بگذارید تا صاف شود.کاغذ را به وسیله چهار نوار چسب کاغذی به کلیپ بورد بچسبانید (نوار چسب ها را کمی بیشتر از اندازه حقیقی کناره‌ها ببرید)بهتر است یک ‌سوم آن روی کاغذ قرار گرفته و دوسوم دیگرش روی کلیپ بورد باشد.با تبخیر آب کاغذ ، فیبرهای برگه هم محکم و صاف می‌شوند.در نقاشی آبرنگ قلم مو را همواره پر بکاربرید. قلم مو خشک سرعت عمل را از شما می گیرد.برای اینکه رنگها در هم نروند بین ضربات قلم مو فاصله بیندازید تا رنگ اول جذب شود.برای حصول رنگهای شفاف و درخشان بگذلرید لایه رنگی اول خشک شود. آمیختن بیش از دو یا سه رنگ سبب کدری رنگ می شود.

...

تکنیک نقاشی برجسته با چسب چوب

 ابزار و متریال

فیبر نازک، چسب چوب(شما می توانید از ترکیبات مل و سریش نیز استفاده کنید)، مداد طراحی، اِکولین و انواع رنگ های جوهری، انواع کاردک، قلم مو، پنبه و ابر، وارنیش و تینر فوری

 طرح خود را روی یک ورقه فیبر بکشید، تمام سطح کار را با قلم مو یا کارک به چسب آغشته کنید، وقتی چسب خشک بشود طرح شما از زیر آن نمایان خواهد شد. طرح زیرین را با قلم مو و چسب برجسته کنید. ... بعد از خشک شدن می توانید اقدام به رنگ آمیزی طرحتان کنید. برای سایه روشن از تینر استفاده کنید، می توانید با پنبه این کار را انجام دهید. در پایان برای حفاظت از کار از ورنی یا فیکساتیو استفاده کنید.

تکنیک ایربراش

 این تکنیک برای ایجاد تصاویر نزدیک به واقعیت رئالیستی روش مناسبی است.نقاشی به این روش بسیار سریع و حساس است، نیز برای ایجاد عمق و دورنما ... در مناظر بسیار کاربرد دارد.

ابزار و متریال

قلم ایربراش، کمپرسور، سلفون چسب دار، مقوا، کاتر، چسب میس کیت، رنگ های جوهری (اِکولین)، کلپ بورد، فیکساتیو، در صورت علاقه به ایجاد افکت و بافت های متنوع ابزاری چون روبک، توری ، اسفنج... نیز پیشنهاد می شود.

نکاتی در استفاده از دستگاه ایربراش :هنگامی که سوزن ایربراش عقب باشد رنگ ها پخش می شوند و ذرات درشت تر می شوند و هنگامی که سوزن جلو باشد ذرات رنگ ریزتر و محو می شوند. با کم کردن فشار هوا می توان به دانه های رنگین درشت نامنظم دست یافت.اگر ابعاد نقاشی تان کوچک است و تمایل به ساخت و سازهای بسیار ظریف نیز دارید پیشنهاد می کنم از مقوایی صاف استفاده کنید. در نقاشی های ایر براش برای پوشش سطح تابلو از ورقه های نازک چسبدار شفاف استفاده می شود. شما می توانید آن را براحتی با کاتر ببرید و طرح مورد نظر را روی آن ایجاد کنید.برای ماسکه کردن باید دقت کنید، برش ها صاف باشند، فشار دست هنگام برش سلفون چسبدار زیاد نباشد، زیرا سبب زخمی یا بریدن مقوا می شود، رنگ ها در منفذ های برش نفوذ بیشتری داشته و به ظرافت نقاشی لطمه وارد خواهد کرد و در نتیجه باعث دلسردی شما خواهد شد.برای ماسکه کردن برخی از سطوح که ماسکه کردن آنها به وسیله سلفون برایتان مقدور نیست از چسب میسکیت استفاده کنید.می توانید برای ایجاد بافت های متفاوت هنگام پمپ کردن رنگ بر مقوا از ورق های توری روی سطح کار استفاده کنید. یا از پاشیدن رنگ توسط قلم مو بهره مند شوید، نیز می توانید با استفاده از ابزار دیگری چون ماژیک، آبرنگ یا اکریلیک ، گواش و مداد رنگی حالت هایی که ساختشان بوسیله ایر براش امکان پذیر نیست ایجاد کنید.

تکنیک اسکراچ برد

ابزار و متریال

مقوا ی مناسب اسکراچ برد مقوای اسکراچ برد جایگزینی است ساده بجای سنگ های لیتو گرافی.شامل یک لایه گچ که با چسب ترکیب شده روی مقوا پرس شده. امکان ایجاد سایه روشن های دقیق را در اختیار نقاش می گذارد.(می توانید از مقوای گلاسه، فویل چسبدار، ورقه های پی. وی. سی چسبدار که قابلیت جذب مرکب را دارند استفاده کنید).مداد طراحی با نوک سخت، مرکب راپید، ابزارهای خراش، تیغ های جراحی، خط کش و پیستوله، سمباده...

روش کار:

نخست طرحتان را روی کاغذ بکشید، سپس برای انتقال طرح از کاربن استفاده کنید یا با روش سنتی پشت کاغذ را با گچ رنگی بپوشانید.لبه بالایی کاغذ را با چسب نواری روی مقوا ثابت کنید. با مداد h2 –h6 یا قلم استنسیل خطوط خارجی طرح را دوباره بکشید و بر آنها تأکید کنید.سپس سطح کاغذ را با مرکب بپوشانید. ... تصویر باید کاملً روی مقوا کپی شده باشد. جزئیات را نیز منتقل کنید.در کار با ابزار خراش در ابتدا می توانید برای ایجاد هاشورهای منظم از خط کش و شابلون استفاده کنید.اگر اشتباه کردید می توانید با مرکب تصحیح کنید ولی شیارهایی بر سطح کارتان باقی خواهند ماند.با استفاده از سمباده های ظریف می توانید سطح مقوا را صاف کنید.برای ایجاد سایه روشن ساده ترین روش برای مبتدیان این است که از قسمت های روشن شروع کنند تا به قسمت های تیره برسند.

/ 9 نظر / 171 بازدید
9link9

سلام دوست عزيز لطفا کد لينک باکس مارا در وبلاگ خود قرار دهيد الان مي گويم که چه فايده هايي دارد يکي از فايده هاي آن اينکه وقتي شما در لينک باکس ما لينک مي فرستيد يکبار مي فرستيد اما لينک شما در چندين سايت و وبلاگ پر بازديد ديگر به اجرا در مي آيد و در نتيجه رنک و بازديد شما افزايش پيدا مي کند اين را توجه داشته باشيد اين پيام را من فقط براي شما مدير اين وبلاگ فرستاده ام لطفا تصميم بگيريد و به من بگيد حتما بياييد نویسنده: 9link9 [mzcs9@yahoo.com][http://www.9link9.mihanblog.com]

سعید

بسیار عالیست از اینهمه ذوق به وجد آمدم.فاطمه ی زهرا نگهدارتان باشد.[گل] http://www.medadgoli.blogfa.com/

کیانا

تبریک میگم بهتون.شما نمونه اید.موفق باشید[گل][گل][خداحافظ]

رادینا

سلام ،از دیدن وبلاگ و نقاشیهایتان خرسند شدم .منتظر حضور گرمتان هستم. http://www.hokm1988.blogsky.com/

حکیمه

سلام وب بسیار زیبایی دارین............. موفق باشید

ملیحه

[گل]...من قلب پاره پارمو، هدیه میکنم به نام تو من شب پر ستارمو، رومیکنم برای تو اگه بگی برام بمیر، من میمیرم برای تو اگه بگی برو، میرم، میرم فقط برای تو الهی قربونت برم که وبلاگت هم مثل خودت ماه شده.الهی که همیشه موفق و پاینده باشی خواهر مهربونم[گل][گل]

كنتراست

با سلام.شما با افتخار لينك شديد.ممنون ميشم نسبت به لينك كردن ما هم اقدام كنيد.

معصومه

پایکوبی قلم موهایت بر صفحه های نقاشی پایدار و آثار زیبایت جاودان باد. من از دیدن سایتی به این پرکاری و اطلاعات آموزشی به این ارزشمندی بسیار لذت بردم. موفق باشی