هنر مینیاتور


در اواخر سلطنت شاه طهماسب نقاشى بنام استاد محمدى شهرت یافت. مى‏گویند که او پسر و شاگرد سلطان محمد بود. علاوه بر نقاشى‏هایى که وى کشیده، سبکى جدید و زیبا در نقاشى رنگى بوجود آورده است. از سوى دیگر، به سبب ظرافتى که وى در تصویرسازى انسان و جانوران بکار برده، شهرت دارد. در زمان شاه طهماسب سبک مهمى در نقاشى در بخارا ایجاد شد و به درجه عالى رسید. از هنرمندان مشهورى که در این شهر مشغول بودند، شیخ‏زاده و محمود مذهب مشهور هستند. مى‏گویند شیخ‏زاده شاگرد بهزاد بود و مینیاتورهاى بخارا به سبک کارهاى استاد بزرگ مذکور است و آن براى رنگهاى روشن مخصوصا رنگ قرمز روشن که در بسیارى مشهود است، معروف مى‏باشد. عمامه‏هایى که در نقاشى‏هاى بخارا دیده مى‏شود وصفى مخصوص دارند و دور کلاه مخروطى شکلى پیچیده شده‏اند که نوک آن از وسط عمامه بیرون است.
شاه عباس معروف به «کبیر» از بزرگترین حامیان و مشوقان این صنعت بود، و خود نیز نقاشى مى‏کرد. در تاریخ‏هاى زمان او اسم عده زیادى از نقاشان و خوش‏نویسان ذکر شده، ولى بسیارى از آنان مشهور نیستند. هنر مینیاتورسازى که در زمان شاه طهماسب به منتهى درجه ترقى خود رسیده بود، در این موقع رو به انحطاط رفت. هنرمندان عصر شاه عباسى وقت خود را به نسخه برداشتن از کتب صرف مى‏کردند. از کتبى که در این عهد مکرر مصور و با مینیاتور تزیین مى‏شده شاهنامه فردوسى است. تصویر اشخاص و نقاشى‏هایى از زندگانى روزانه و معمولى این زمان مرسوم گردید. تأثیر هنر اروپا در این دوره نیز مشهود مى‏گردد. سعى شده که به جاى سبک تزیینى مینیاتورهاى نخستین، مناظر طبیعى و تصویر اشخاص و دورنما کشیده شود. روى هم رفته رنگ‏آمیزى این زمان ـ با اینکه نوع تازه‏یى از رنگ‏هاى پرتقالى و بنفش بکار برده شده ـ به خوبى دوره قبل نیست. وضع لباس در زمان شاه عباس تغییر مى‏کند.
تصاویرى که از بانوان این عصر کشیده شده آنان را معمولا با شالى نشان مى‏دهد که روى سر کشیده‏اند. جامه‏هایى که همواره در مینیاتورها دیده مى‏شود، قبایى بلند است که تا روى زمین مى‏رسد، ولى در زمان شاه عباس کمرچینى که تا بالاى زانو مى‏رسید و روى آن کمربند مى‏بستند، بعضى اوقات در مینیاتورها جاى قبا را گرفته. لباس مردم معمولى و بازارى این زمان در بعضى مینیاتورها دیده مى‏شود. از میان صنعتگران این دوره مشهورتر از همه رضاى عباسى است. اگر چه او مینیاتورساز نیز بود، ولى بیشتر به جهت نقاشى رنگى معروف است. در این فن وى مؤسس سبکى مخصوص است و دست او در ترسیم خطوط منحنى بسیار قوى است. این خطوط با خطوط دیگر توأم شده و مخصوصا موى‏سر و ریش خوب نمایش داده شده است. موضوع‏هایى که کشیده اغلب تصاویر زوار دراویش و جوانان را نشان مى‏دهد. سبک او بعد از وى مورد تقلید دیگران واقع گردید و بسیارى از صنعتگران به شیوه او نقاشى مى‏کردند. یکى از پیروان معروف وى شفیع عباسى پسر اوست که در زمان شاه عباس دوم مى‏زیسته است. باید دانست که در این ایام انحطاط شروع شده و صنعت نقاشى روى به انحطاط نهاده است.

 

/ 2 نظر / 17 بازدید
محب ولایت

سلام علیکم[گل] اللهم صلی علی محمد و آل محمد[گل] [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل] حضرت علی علیه السلام فرمودند: [گل] آن کس که قدر خود را نشناخت هلاک شد. [گل] [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

فرشین

وبتون عالیه... خدا خیرت بده... باید یه تحقیق دانشگاهی ارائه میدادم.....